God artikkel om lek

HMfoto Bjørn Inge Karlsen

I Foreldre & Barn nr. 1. 2013 er artikkelen «Ta lek på alvor!» en av hovedsakene. Her kan du lese om hvorfor lek er viktigere for barnas utvikling – logikk, fantasi og intelligens – enn du kanskje tror.

Lekene i reportasjen er fra Vrimmel, så nå er vi stolte!

Noen smakebiter fra artikkelen:

Symbollek
(Fra 2–3 års alder)

I symbolleken har gjenstander en annen betydning enn i virkeligheten. En stolrekke kan for eksempel utgjøre et tog, eller et teppe over bordet kan bli et hus.

Dette lærer barnet:

  • Fantasi og kreativitet
  • Kan bearbeide traumer
  • Språkutvikling
  • Lærer å vente på tur
  • Blir oppmerksom på hva andre tenker og føler
  • Danner vennskap

Konstruksjonslek
(Fra 2 års alder)

I konstruksjonslek bygger barna tårn av klosser, lager hus av legoklosser eller figurer av leire. Denne typen lek blir stadig mer komplisert fra 2 års alder.

Det er en sammenheng mellom konstruksjonslek og intelligens. Barn som hyppig velger konstruksjonslek, scorer ofte høyere på intelligenstester. Dette trenger imidlertid ikke å bety at konstruksjonslek gjør barna smarte, det kan også være at intelligente barn foretrekker denne formen for lek.

Dette lærer barnet:

  • Konstruksjonslek fremmer finmotorikken
  • Har sammenheng med intelligens

 

Regelstyrt lek
(Fra 3–4 års alder)

Regelstyrt lek er lek med bestemte regler for hva som er lov å gjøre. Dette kan for eksempel være at barna spiller et spill som Ludo, eller at de finner på egne leker med egne regler.

Dette lærer barnet:

  • Logisk tenkning
  • Lærer å følge regler

Øvelseslek
(Fra 2–3 års alder)

Dette er den vanligste formen for lek fram til barnet er tre år gammelt. I øvelseslek øver barnet seg på ferdigheter som å gå, løpe, klatre og sykle på trehjulssykkel.

Dette lærer barnet:

  • Øvelseslek fremmer motorisk utvikling

Les hele artikkelen her.

© FOTO: Bjørn Inge Karlsen HM Foto

 

You may also like...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *