Hva er en god leke?

Tavle som tilfredsstiller alle våre kriterier for en god leke

Tavle som tilfredsstiller alle våre kriterier for en god leke

Min innstilling til livet har alltid vært at det meste kan gjøres moro, jeg er en leken type og jeg er opptatt av kvalitet. Men lekenes verden var helt ukjent for meg inntil jeg fikk barn og med dem en mengde både fine og ubrukelige leker i hus.

Tavlen som ikke kunne brukes som tavle
En gang fikk vi en tavle i gave til ett av barna. En stor, flott tavle på ben, som et staffeli. Med kritt til. Den

På denne tavlen kan man tegne med kritt :)

På denne tavlen kan man tegne med kritt 🙂

var ikke spesielt billig og den så skikkelig bra ut, og. Alt vel, inntil en spent og forventningsfull treåring skulle prøve den. Den kunne ikke tegnes på! Selve tavlen var laget i et materiale som det var helt umulig å bruke kritt på. Det endte med at vi kjøpte tavlemaling og etter ett strøk med maling, ventetid og ett strøk til kunne man tegne med kritt på den. Så skuffende å få, så leit å gi bort. Vi har fått nydelige lekebåter som ikke tåler vann. Hvorfor vil noen lage slike produkter? Og hvorfor selges de i butikken? Sånn vil jeg ikke ha det!

Huskeliste for gode leker
Så, hva er en god leke? Etter flere år i leketøysbransjen, etter grundig tråling på verdens største leketøysmesser, kontakt med produsenter og distributører av kvalitetsleker og mangfoldige tilbakemeldinger fra store og små kunder er jeg sikker på at det følgende karakteriserer en god leke

  • Det er en «åpen leke». Det betyr at den kan brukes på flere måter, den er laget slik at den åpner for at barnet kan bruke leken tilpasset alder, evner og interesser. Byggeklosser er kanskje det aller beste eksemplet på slike leker. Små barn gleder seg over å kunne stable en kloss oppå en annen, større barn kan bygge kompliserte konstruksjoner eller bruke dem som rekvisitter i rollespill. En ball er et annet eksempel. Jo flinkere man er, jo flere triks klarer man, men selv en ett-åring får til noe som er moro og som gir mestringsfølelse. Åpne leker er ofte veldig enkle, da kan de brukes til alt og bare fantasien setter grenser. Slike leker bygger motorikk og kreativitet, gir glede og mestringsfølelse.
  • Det ligger en idé bak.  Overraskende mange leker virker som de er produsert helt uten tanke på at de skal brukes til noe som helst, utover at de skal kunne selges. De ser morsomme ut på reklamen, de
    Seilbåt som tåler vann

    Vakker seilbåt som tåler vann

    har blanke flater og/eller er del av en kjent merkevare. De har fristende innpakning. Men så kan de jammen ikke brukes til noe som helst! Eksempler på slike leker er blyanter som er så harde at de ikke kan tegnes med, ting som blinker og lager lyd når man trykker på det uten at man kan gjøre noe med det, dukker som ikke kan bevege seg. Dukkehus med så mange finesser at det nesten ikke går an å leke med dem. Slike leker blir liggende ubrukt i en krok eller ender raskt i søpla. Barna vil jo være aktive, ikke bare sitte å se på noe som en voksen har laget. Og godt er det, for det er jo slik de lærer!

  • De tåler å lekes med. Så er det alle lekene som er laget så dårlig at de går helt eller delvis i stykker etter kort tids bruk. Barna blir både lei seg og skuffet, de læres opp til «bruk-og-kast»-mentalitet og det er ikke noe hyggelig å gi bort skrap.
  • De er ikke giftige. Det burde være en selvfølge, men det er det dessverre ikke.
  • De som har laget lekene er a) ikke barn selv, og b) har skikkelige arbeidsforhold.

600 leker
Nylig har vi sett flere oppslag om barnehager som fjerner leker og opplever at det blir færre konflikter, roligere barn og mer kreativ lek. «Fantasien og kreativiteten kom mer til uttrykk. Det ble lettere for mange å leke når alt var tillatt og ingen eide sannheten», sa assisterende styrer i en Gjøvik-barnehage som fjernet de fleste lekene for en periode.

En gjennomsnittlig norsk sjuåring har 600 leker. I Jensvoll barnehage i Bodø har de tatt dem bort. «Vi trodde ungene skulle spørre etter de vanlige lekene, men det skjer omtrent ikke. Vi opplever mindre konflikter av typen «den er min, nei min». Ungene samarbeider på en annen måte», sier styrer Eirin Kristiansen.

Trenger vi leker, da?
Barn (og voksne?) trenger å leke, men kanskje trenger vi ikke så mange leker. Vi ser at de klassiske lekene holder seg, barn og barnets utvikling følger jo de samme trinnene som før selv om samfunnet rundt er forandret. Biler, dukker og snurrebasser. Vogner og klosser. Togbane og modelleringsvoks. Tekniske, naturvitenskapelige og kreative leker for de store barna. Leker som inspirerer, som lar barna bruke sin kreativitet, som gir små barn akkurat passe utfordringer til at de får trent motoriske ferdigheter uten å miste motet underveis.  Lek er læring, lek er ikke målstyrt, lek er fritt og moro!

"Esken var det morsomste med gaven". En klassiker!

«Esken var det morsomste med gaven». En klassiker!

 

Jeg avslutter innlegget med et illustrerende bilde. Hva leker sønnen til Vrimmeldamen med når han har en hel lekebutikk å boltre seg i? Den kjempestore pappesken, såklart!

 

Har du noen synspunkter eller innspill til det jeg har tatt opp her setter jeg stor pris på kommentarer.

Riktig god mai-helg!

Hanne

 

 

PS: Om Vrimmels utvalg
Hvert enkelt produkt plukkes ut etter grundige undersøkelser og anbefalinger fra produsenter og forhandlere vi stoler på. Vi er påpasselige med å alltid etterspørre informasjon om etiske sider ved produksjonen som arbeidsvilkår, godkjennelser og forurensning. Vi blir ekstra glade når vi finner leker og barneprodukter som er laget i Europa, en sjelden gang finner vi også noe som er laget i Norge. Da tar vi det inn i sortimentet umiddelbart, det er ikke så mye som produseres her og da gjelder det å støtte de som forsøker!

 

You may also like...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *