Lærer vi mer med blyant enn pad?

Barn som skriver på papir husker lettere enn de som trykker på taster.

Barn som skriver på papir husker lettere enn de som trykker på taster.

Ja, mye tyder på det. Selv om vi elsker våre gadgets og nye plattformer åpner for nye muligheter er mennesket utstyrt med mange sanser. Forskning viser gang på gang at jo flere sanser vi bruker, jo mer lærer vi. Her kan du lære mer om hvorfor.

Verden er fysisk og består av fysiske ting. Vi mennesker er også fysiske og opplever virkeligheten i 3D, i tillegg til andre sanselige ting som smak, lukt, temperatur og følelsen vi får gjennom ulike overflater.
Vi bruker alle sansene våre i vår opplevelse av verden. Det er uendelig mye som skal læres og erfares på veien fra nyfødt baby til voksent menneske.
Ville det ikke vært litt rart om vi bare kunne kutte ut mye av sanseapparatet vårt i oppdagelsen av verden uten at dette skulle få noen konsekvenser?
– Når vi skriver for hånd settes hjernen i en tilstand som gjør læring lettere.

Sammenheng mellom tanke og motorikk

Det er en sterk sammenheng mellom tanke og motorikk når vi skriver for hånd. Mister vi noe når vi skriver på tastatur i stedet?

– Lesing og skriving er prosesser der vi bruker flere sanser.

Penn og papir

Arbeid med penn og papir gir hjernen mye å tenke over

Når vi skriver for hånd, får hjernen tilbakemelding gjennom bevegelsen vi gjør, og følelsen av å ta i blyant og papir.

– Denne tilbakemeldingen skiller seg vesentlig fra den vi får når vi skriver på og føler tastene på et tastatur, sier førsteamanuensis Anne Mangen ved Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger til forskning.no.

 

Også en studie fra mai 2017 bekrefter disse funnene:

Forskere advarer mot mer data i skolen

Barn lærer mer av å skrive for hånd enn på datamaskin, viser hjerneforskning fra NTNU i Trondheim. Nå advarer forskere mot databølgen i skolen.

9. mai i år ble en norsk studie fra to forskere ved NTNU om hvordan læring skjer publisert i det internasjonale tidsskriftet «Frontiers in Psychology».

– Når vi skriver for hånd settes hjernen i en tilstand som gjør læring lettere, sier en av forskerne bak studien, Audrey van der Meer.

– Å lære å skrive for hånd er et viktig og vanskelig stadium alle barn bør gå gjennom. Å argumentere med at de ved å bruke tastatur lærer å lese og skrive raskere og kan uttrykke seg skriftlig tidligere, er å gjøre barna en bjørnetjeneste, sier van der Meer.

Du kan lese mer om saken på NRKs nettsider.

 

You may also like...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *